Посадова інструкція

 

                                                        Посадова інструкція № 09

практичного психолога

Глухівської загальноосвітньої школи І-ІІІ ступенів№3 Глухівської міської ради Сумської області

 


І. Загальні положення

1.1. Посадова інструкція розроблена на  основі статті 76 Закону України «Про освіту», Положення про психологічну службу в системі освіти України, професійного стандарту «Практичний психолог закладу освіти», вимог Етичного кодексу психолога, Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти та інших нормативних документів. Посадова інструкція визначає статус, функціональні обов’язки, права і відповідальність практичного психолога закладу освіти. 

1.2. Практичний психолог є штатним співробітником закладу освіти, який призначається і звільняється з посади наказом керівника закладу освіти.

            1.3. Практичний психолог безпосередньо підпорядковується керівнику закладу освіти. 

            1.4. У своїй діяльності практичний психолог керується Конституцією України, Законом України «Про освіту», Указами Президента України, постановами та рішеннями Кабінету Міністрів України, органів управління освітою всіх рівнів, Положенням про психологічну службу в системі освіти України, Статутом, Правилами внутрішнього розпорядку закладу освіти, цією Інструкцією.

 

ІІ. Завдання і обов’язки практичного психолога

2.1. Метою діяльності практичного психолога є психологічне забезпечення освітнього процесу відповідно до цілей та завдань освітньої діяльності, сприяння створенню сприятливих умов, необхідних для досягнення результатів навчання здобувачами освіти, ефективної роботи педагогічних (науково-педагогічних) працівників закладу освіти, сприяння всебічному особистісному розвитку здобувачів освіти, реалізації їхніх можливостей та захист психічного здоров’я під час навчання.

2.2. Основними трудовими функціями практичного психолога у закладі освіти є:  

здійснення психологічної профілактики;

здійснення психологічної просвіти щодо психологічного благополуччя та психічного здоров’я;

здійснення психологічної діагностики;

надання психологічної допомоги за запитом та/або відповідно до виявленої потреби в такій допомозі;

здійснення власного професійного розвитку та самоосвіта;

співпраця з педагогічними (науково-педагогічними) працівниками щодо організації ефективної освітньої діяльності та співучасть у створенні, підтримці та розвитку психологічно безпечного освітнього середовища в закладі освіти;

здійснення організаційно-методичної діяльності під час виконання трудових функцій.

2.3. Практичний психолог  виконує наступні завдання та обов’язки:  

бере участь у здійсненні освітньої, виховної роботи, спрямованої на забезпечення всебічного індивідуального розвитку здобувачів освіти, збереження їх повноцінного психічного здоров’я;

проводить психолого-педагогічну діагностику готовності здобувачів освіти до навчання та сприяє їх адаптації до нових умов освітнього процесу на кожному віковому етапі;

розробляє та впроваджує розвивальні, корекційні, просвітницько-профілактичні програми з урахуванням індивідуальних, гендерних, вікових особливостей учнів;

сприяє пошуку, відбору, розвитку обдарованих дітей, вибору молоддю професії з урахуванням ціннісних орієнтацій, здібностей, життєвих планів і можливостей, готує до свідомого життя;

здійснює превентивне виховання, первинну профілактику злочинності, алкоголізму і наркоманії, інших залежностей і шкідливих звичок серед підлітків та молоді;

проводить психологічну діагностику і психолого-педагогічну корекцію девіантної поведінки здобувачів освіти;

формує психологічну культуру здобувачів освіти, педагогів, батьків або осіб, які їх замінюють, консультує з питань психології, її практичного використання в організації освітнього процесу;

бере участь в організації та створенні безпечного освітнього середовища в закладі освіти, попередженні будь-яких форм насильства, у тому числі булінгу, щодо суб’єктів освітньої діяльності;

сприяє формуванню позитивного психологічного клімату в дитячому та педагогічному колективах закладу освіти; психосоціальної стійкості до стресу в учасників освітнього процесу;

здійснює профілактичну роботу щодо попередження домашнього насильства та насильства за ознакою статі, торгівлі людьми;

надає консультації адміністрації закладу з психологічних аспектів освітнього процесу та управлінської діяльності;

надає допомогу педагогічним працівникам в опануванні й розробці інноваційних програм і технологій;

надає консультації педагогічним працівникам та батькам з психологічних аспектів навчання, виховання і розвитку дітей з урахуванням їх індивідуальних та вікових особливостей;

 використовує в своїй діяльності сучасні форми та методи надання психологічних послуг (семінари-практикуми, тренінги, індивідуальне та групове консультування тощо), методики, технології і методи, які пройшли соціально-психологічну експертизу та рекомендовані до використання;

проводить соціально-психологічні дослідження (в тому числі моніторингові), виходячи з актуальних потреб закладу, а також у відповідності до планів навчально-методичного центру психологічної служби комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти;

дотримується педагогічної етики та Етичного кодексу психолога, поважає гідність дитини, захищає її від будь-яких форм фізичного або психічного насильства, пропагує здоровий спосіб життя;

запобігає проведенню в закладі освіти діагностичної, психокорекційної та іншої роботи особами, які не мають відповідної фахової підготовки, використовують сумнівний інструментарій;

бере участь в роботі педагогічних рад, методичних об’єднань, психолого-педагогічних консиліумів, атестаційної комісії закладу освіти;

забезпечує ведення на вебсайті закладу освіти сторінки практичного психолога, де висвітлює актуальні питання психології навчання, виховання, розвитку здобувачів освіти, формування психосоціальної стійкості до стресу в учасників освітнього процесу, оптимізації батьківсько-дитячих стосунків тощо;

організовує на час дії карантинних обмежень роботу з учасниками освітнього процесу в дистанційному режимі, зокрема, у частині проведення діагностичної, просвітницької, профілактичної роботи, з використанням вебсайту закладу освіти, віртуального кабінету спеціаліста, використання мережі інтернет, мобільних додатків, електронної пошти тощо;

постійно працює над підвищенням власної професійної компетентності, загальної культури та самовдосконаленням. Бере участь у науково-практичних конференціях, семінарах різного рівня та у заходах, що проводяться навчально-методичним центром психологічної служби комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти (методичні об’єднання, інструктивно-методичні наради, тематичні, творчі, тренінгові групи, інтервізійні групи, індивідуальні і групові методичні консультації тощо);

            здійснює діяльність як у закладі освіти (психологічна просвіта, діагностична, консультативна, освітня діяльність, обробка результатів досліджень тощо), так і за його межами (підготовка до проведення заходів, оформлення робочої документації, планування, звітність, робота у навчально-методичних та наукових центрах, громадських організаціях тощо);

      підвищує кваліфікацію відповідно до чинного законодавства та проходить атестацію на відповідну кваліфікаційну категорію не рідше одного разу в 5 років;

   веде облік роботи та оформляє робочу документацію згідно з рекомендаціями Міністерства освіти і науки України, навчально-методичного центру психологічної служби комунального закладу Сумський обласний інститут післядипломної педагогічної освіти;

            знає і виконує вимоги нормативних актів про охорону праці та навколишнього середовища, дотримується норм, методів і прийомів безпечного виконання робіт;

 

 ІІІ. Практичний психолог має право:

3.1. Самостійно формувати конкретні завдання роботи зі здобувачами освіти  і дорослими, визначати її форми і методи, вирішувати питання про пріоритет тих чи інших заходів, послідовність їх проведення.

3.2. Мати окремий психологічний кабінет,  що відповідає вимогам «Положення про психологічний кабінет дошкільних, загальноосвітніх та інших навчальних закладів системи загальної середньої освіти».

3.3. Відмовлятися від розпорядження керівництва в тих випадках, коли ці розпорядження виявляються психологічно некомпетентними, не відповідають вимогам Положення та Етичного кодексу психолога.

3.4. Ознайомлюватися з документацією здобувачів освіти, звертатися в разі потреби у медичні заклади.

3.5. Брати участь з правом дорадчого голосу у роботі комісій, які вирішують подальшу долю здобувача освіти. У випадку незгоди з рішенням комісії практичний психолог має право довести свою особисту думку до відома відповідних інстанцій.

3.6. Проводити в закладі освіти групові та індивідуальні психологічні обстеження й експерименти з дослідною метою.

3.7. Виступати з узагальненням свого досвіду на конференціях, семінарах,  у фахових  журналах тощо.

3.8. Пропагувати психолого-педагогічні знання, використовувати різноманітні форми просвітницької роботи.

3.9. Підтримувати зв’язки з громадськими організаціями, правоохоронними органами.

          3.10. Захищати у разі необхідності професійну честь та гідність.

3.11. Ознайомлюватися зі скаргами та іншими документами, що містять оцінку його роботи, надання щодо них пояснень.

 

            ІV. Відповідальність

            Практичний психолог несе відповідальність, передбачену законодавством про працю України, Законами України, іншими нормативними актами, які регламентують роботу, за:

4.1. Невиконання та порушення без поважних причин Статуту, Правил внутрішнього трудового розпорядку, розпоряджень адміністрації закладу освіти, інших нормативно-правових актів, службових обов’язків, визначених цією посадовою інструкцією.

4.2. За порушення правил техніки безпеки, пожежної безпеки, охорони праці, санітарно-гігієнічних норм праці та організації трудового процесу.

4.3. За завдані збитки у зв’язку з виконанням, невиконанням, порушенням своїх посадових обов’язків.

4.4. За розголошення професійних відомостей та конфіденційної інформації, отриманих в процесі діагностичної, консультативної та корекційно-розвивальної роботи, якщо це може завдати шкоди суб’єкту освітнього процесу чи його соціальному оточенню.

4.5. За використання своїх знань і становища, методів та їх програмного забезпечення з метою приниження людської гідності, будь-яких форм фізичного чи психічного насильства, маніпулювання, що суперечить професійній етиці та свідчить про професійну некомпетентність фахівця.

          4.6. За правильність психологічного діагнозу, адекватність діагностичних та корекційних методик, методів і засобів, що використовуються, обґрунтованість рекомендацій. Практичний психолог відповідає за збереження протоколів обстеження, документації, оформлення її за встановленим зразком.

 

V. Практичний психолог повинен знати

5.1. Закони України, Укази Президента України, Верховної Ради України, Кабінету Міністрів України щодо освітньої галузі та нормативно-правові акти, що регламентують освітню діяльність.

5.2. Державні, обласні програми, Концепції, стандарти галузі освіти.

5.3. Постанови, розпорядження, накази, листи керівних органів, нормативно-правові та керівні матеріали щодо діяльності психологічної служби в системі освіти.

5.4. Основи трудового законодавства, посадову інструкцію

5.5. Сучасні досягнення в області практичної психології.

5.6. Основні вимоги щодо апробації, розробки, видання, редагування, корекційно-розвивальних, профілактичних та просвітницьких програм.

5.7. Основи роботи з текстовим редактором, електронними таблицями, презентаціями, електронною поштою, браузерами, мультимедійним устаткуванням.

5.8. Правила внутрішнього трудового розпорядку закладу освіти.

5.9. Правила ділової та корпоративної етики, міжособистісного спілкування.

5.10. Норми і вимоги з охорони праці, протипожежної безпеки, виробничої санітарії.

 

VІ. Кваліфікаційні вимоги

            На посаду практичного психолога приймається особа, яка має вищу психологічну освіту (диплом спеціаліста за напрямами підготовки «Психологія», «Практична психологія», диплом магістра за спеціальностями «Психологія», «Медична психологія», «Практична психологія»).  

 

VІІ. Взаємовідносини за посадою

7.1. Практичний психолог у межах своїх посадових обов’язків та прав взаємодіє з керівництвом закладу освіти, соціальним педагогом, педагогічним колективом, батьками здобувачів освіти (особами, які їх заміняють)  з питань, які входять до його компетенції.

7.2. Практичний психолог виконує доручення та розпорядження керівника закладу освіти, висловлені в письмовій або усній формі, які не виходять за межі кола його функціональних обов’язків.

7.3. Практичний психолог виконує доручення, у межах своїх повноважень, інших осіб з адміністрації закладу, які не входять до зазначеного вище переліку, лише за наявності наказу, розпорядження керівника закладу. 

  

 Розроблено:

Заступником директора школи з  НВР,  відповідальним за організацію роботи з безпеки життєдіяльності              

                                                                                    __________    Н.ГОНЧАРЕНКО                                                         

                                                                                                                          (підпис)            (прізвище, ініціали)

 

 

 

 

 

 

З посадовою інструкцією ознайомлена і один екземпляр отримала на руки ___________________________________________________________________________

              дата                                                    підпис                                                           прізвище, ініціали

___________________________________________________________________________

 

Немає коментарів:

Дописати коментар

Тиждень протидії та запобіганню булінгу

З  19 по 23 вересня  у школі пройшов тиждень протидії булінгу  «Стоп булінг» . Протягом тижня  в режимі онлайн відбулися просвітницькі заход...